Verslag bezoek aan Zweden 26-30 sept. 2014

Vrijdag 26 september vertrok de werkgroep Comenius in alle vroegte naar Zweden. Rond 13.00 uur waren we aanwezig op de Montessori school in Ängelholm. Daar werden we vriendelijk ontvangen door onze partner collega’s uit Zweden, Frankrijk en Duitsland. Door vliegtuig pech arriveerden de Luxemburgse collega’s pas laat in de avond.Na een voortreffelijke lunch volgde de eerste meeting. Deze meeting stond in het teken van gebruik van de websites, home pages en Google maps. Ook werd de presentatie van de home page over de adventskalender getoond.

Hierna kregen we een rondleiding door de school. De school is al meer dan 30 jaar oud. Het gebouw was vroeger een oude suikerfabriek. De indeling is een beetje te vergelijken met onze school, nl ook in carré vorm, en een grote patio in het midden.

De gangen en lokalen zijn licht van kleur en zeer ruim. Alle lokalen en ruimtes worden optimaal benut. In de klassen zitten maximaal 23-25 kinderen.
Er wordt les gegeven volgens het Montessori onderwijs. In de klassen was het te merken aan de materialen en de grote centrale mat in de klas, waarop de kinderen sociaal bezig zijn (kring e.d.) De kinderen hebben de schoenen uit in de klas want ze mogen niet met de schoenen op de mat.

Angelholm Class-room

Zaterdag 27 september startte de meeting om 10 uur.
Elk land presenteerde zijn werkzaamheden, gedaan in de periode van mei-september. Wij hadden een powerpoint gemaakt van onze activiteiten. Dit omvatte: Bezoek Duitse kinderen aan Posterholt, groep 3 werkte aan boek van de regenboogvis, 2 weken bezig zijn geweest aan het Grimm project, skype meeting tussen Duitse en Nederlandse kinderen (groep 8), verhalen maken voor de winterstories, werken met boeken uit het reizend koffer.

Hierna deelden de partners boeken aan elkaar uit over hun eigen land.

Juf Marianne bood Lena uit Zweden een extra boek aan van de kinderboekenweek. Het prentenboek : Fabians feest, getekend door Marit Törnqvist.

Marit Törnqvist is dochter van een Nederlandse moeder en een Zweedse vader. Ze is in Zweden geboren, maar woont vanaf haar 5e in Nederland. Haar moeder vertaalde boeken uit het Zweeds, daarvan kende de familie Astrid Lindgren. Op dit ogenblik is in Schunck in Heerlen een tentoonstelling over “The making of” van Junibacken, een kinderverhalenhuis in Stockholm waarin de verhalen van Lindgren 3-dimensionaal zijn uitgewerkt. Marit Törnqvist heeft het ontwerp

hiervoor gemaakt in nauwe samenwerking met Lindgren. Momenteel is ze bezig met een grote renovatie van dit kinderverhalenhuis.

’s Middags maakten we een boottocht over de rivier de Rönne, die uitmondt in de zee bij Ängelholm. Bij het strand kregen we de lunch aangeboden in een restaurant met uitzicht over het water.

Weer terug op school werd er verder gegaan met de meeting. In 4 groepen bespraken we de activiteiten die nog plaats gaan vinden tijdens dit schooljaar.

De groepen bestonden uit: coördination group, de adventcalender group, de home-page group, en de pupils exchange group.

Het diner werd genuttigd in een restaurant in Ängelholm.

Aanbieding boek

Zondag 28 september werd wederom om 10 uur gestart met de meeting.

Juf Karine heeft via een powerpoint verslag gedaan van de Grimm week, zelfs de muziek van het orgelvrouwtje werd ten gehore gebracht.

De Duitse collega’s vertelden ook over hun Grimm project.

Leuk om te zien hoe verschillend de kinderen bezig zijn geweest met dit project.

Verder werd er nog verslag gedaan van het werken in de groepen.

Voor de lunch reden we met  auto’s naar “Hovs Hallar”. Prachtige rotsformaties aan de zee met vele wandelpaden. Hier werd tussen de rotsen de lunch genuttigd.

Daarna brachten we nog een bezoek aan het vissersdorpje Torekov.

Weer op school aangekomen kregen we een presentatie te zien over Maria Montessori. Aan het eind van de late middag sloten we af met een evaluatie over de meetings .

Het dinér werd wederom genuttigd in een lokaal restaurant.

Maandag 29 september werd er door iedere partner een presentatie gegeven over hun eigen land en school. Met z’n tweeën via een roulatiesysteem werd er de klassen ingegaan. Helaas konden we hierdoor niet bij elkaar kijken en ook jammer was dat we maar één klas konden bezoeken.

Hierna voerden de Zweedse kinderen een spel op van allerlei sprookjes, dit was in het kader van hun Grimm project. De kinderen vertelden de verhalen volledig in het Engels. Het optreden was een genot om te zien, we hebben ervan genoten.

Tegen het eind van de middag werd hartelijk afscheid genomen van de Zweedse collega’s en met de trein en veerboot richting Kopenhagen vertrokken. In Kopenhagen bleven we ook overnachten.

toneel-2 Toneel-1

Dinsdag 30 september maakten we via een “Hop en Off “ bus een tour door Kopenhagen. Natuurlijk hebben we de meermin ook met een bezoekje vereerd.

’s Middags vond de terugreis plaats via vliegveld Kopenhagen naar Düsseldorf, waarna we rond 22.00 uur thuis arriveerden.